I går indledte Cinemateket i København deres filmserie ”Ny
portugisisk film – på kanten af virkeligheden”. Resten af december vil der være
visning af de fire forskellige film, der indgår i serien, herunder
åbningsfilmen ”Tabu”, som vises igen søndag den 28. december.
Det er meget sjældent, at der er mulighed for at se
portugisiske film i Danmark, og derfor endnu mere sjældent, at de opnår
medieomtale. Derfor kan jeg – som gammel filmanmelder – ikke lade være med at
bringe denne lille omtale af ”Tabu”, som er instrueret af Miguel Comes. Men
ikke kun af den grund. Den er også en omtale værd!
Filmen er opdelt i en prolog og to afsnit: Paradise Lost og
Paradise. Prologen fortæller en lille fabel om en opdagelsesrejsende, som
vælger at kaste sig ud til krokodillerne på grund af ulykkelig kærlighed. Siden
da har man jævnligt set en bedrøvet krokodille og en smuk kvinde sammen ved
floden, lyder det.
Første del foregår i nutidens Lissabon og har den hjælpsomme
Pilar og hendes naboer, den ældre kvinde Aurora og hendes afrikanske
tjenestepige Santa, i centrum. Aurora lever mest i sine drømme, og da hun
kommer på hospitalet, beder hun Pilar om at opsøge en mand, Gian-Luca Ventura.
Det er denne mand, der fortæller filmens anden del, som er et tilbageblik på
60´ernes kolonitid i Afrika, nærmere bestemt Mozambique. Her havde Aurora en
farm, arvet efter faderen, og her mødte hun sin mand og siden den unge levemand
Ventura, som hun får en fatal affære med.
”Tabu” er anderledes fortalt i sort-hvid, hvilket passer
fint til en historie, som mest af talt udspiller sig i erindringen. Og så emmer
den af ulykkelig kærlighed, melankoli og længsel efter det tabte paradis – det
portugiserne ynder at kalde for saudade.
Titlen kan forstås på flere måder. Det kunne selvfølgelig være
en påstand om, at Portugals forhold til kolonitiden er tabuiseret, men filmens
ærinde er hverken politisk eller et historisk opgør, selv om kolonikrigen
sniger sig nærmere i filmen. Men titlen er derimod klart en henvisning til F.
W. Murnaus gamle film ”Tabu”, der lige som denne er opdelt i to afsnit med
samme titler – og som tematisk også har ligheder.
Endelig er titlen også en konkret henvisning til bjerger
Tabu. ”Aurora havde en farm i Afrika for foden af Mount Tabu”, som fortællerstemmen
forkynder på helt Karen Blixens vis. Men heldigvis er kolonihistorien ikke ren
”Out of Africa”, men nærmere Blixens egen måde at konstruere mytiske
fortællinger. Eller Hemingway for den sags skyld, når han lader sine romaner og
noveller udspille sig blandt europæere og amerikanere i Afrika. The Short Happy
Life of Francis Macomber for blot at nævne en enkelt titel.
I sin form er ”Tabu” ikke en film for det bredde publikum.
Men det er en gribende og godt fortalt kærlighedshistorie, hvor der også er
plads til humoren. Det er en – måske lidt vel romantisk – hyldest til gamle
fortællemåder. Og så er det ikke mindst en stemningsfyldt film, hvor musik, de
flotte billeder og selve historien harmonerer fint.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar