mandag den 29. september 2014

Prominente Portvinsbesøg

Når man som jeg har fået en stor interesse for portvin – både privat og professionelt – får man med tiden et stort netværk af ligesindede. Det gælder selvfølgelig andre danske portvinsentusiaster og ikke mindst mine gode venner i The Vintage Port Club. Men det gælder også internationalt – først og fremmest blandet portugisere i portvinsbranchen, men også blandt vinskribenter og journalister rundt om i verden.
Fire af disse gæster Danmark i starten af oktober, inviteret af netop The Vintage Port Club i anledning af klubbens 25 års jubilæum. Selve fødselsdagen er allerede blevet fejret (se seneste blogpost), nu gælder det en international markering i form af en stor smagning af Vintage 1994 lørdag den 11. oktober med gæster fra nær og fjernt.
Selve arrangementet og ikke mindst de mere end 40 udgaver af Vintage 1994 vil jeg skrive mere om efterfølgende. Men her og nu vil jeg benytte lejligheden til at introducere fire internationale gæster om dukker op til smagningen.


Roy Hersh regnes i dag for verdens førende portvinsekspert. Han bor tæt ved Seattle i staten Washington og har arbejdet som konsulent i vin- og restaurationsbranchen i mange år. Han fik efterhånden smag for portvin, og efter i år 2003 at være udnævnt til portvinsambassadør af Confraria do Vinho do Porto sagde han sit job op og etablerede nyhedsbrevet og hjemmesiden For TheLove of Port, som i dag anses for det mest seriøse medie indenfor portvin. Jeg lærte selv Roy at kende, da jeg for nogle år siden var gæsteskribent i hans nyhedsbrev – en artikel om kunst og vin hos Ramos Pinto. Sidste år mødte jeg ham til den årlige ceremoni i Confraria do Vinho do Porto, og nu gæster han altså Danmark for første gang.


Richard Mayson er ligeledes skribent. Han er fra England, men har siden slået sig ned i Portugal, hvor han selv produceret vin på ejendommen Quinta do Centro i Alentejo. Richard har skrevet et par fremragende bøger om portugisisk vin, The Wines and Vineyards of Portugal og Port and the Douro – sidstnævnte nok den bedste all-round bog om portvin, som jeg har læst. Endvidere skriver han om portvin og madeira i det respekterede vinblad, Decanter og på sin egen vinblog. Tidligere i år blev han kåret som Louis Roeder International Wine Feature Writer of the Year.


Dominic Symington er en væsentlig skikkelse indenfor portvinens verden. Symington Family Estate står bag de store portvinshuse Graham´s, Dow´s, Warre´s og Cockburn´s samt en række mindre, men udmærkede huse. Dominic var tidligere salgsansvarlig for det danske marked, hvorfor han snart blev en god ven af portvinsklubben. Han har deltaget i klubbens Winemakers Dinner et par gange ligesom vi har mødt ham flere gange i Portugal, fx var han vært for os ved et dejligt afslappet besøg på Quinta do Vesuvío for et par år siden.


Ana Rosas er winemaker og blender hos Ramos Pinto og rent faktisk tredje generation af familien, som grundlagde portvinshuset. Jeg har haft et tæt forhold til huset i en del år og mødte Ana Rosas her i foråret på en reportagetur, hvor jeg blev inviteret ind for at overvære hendes arbejde med at blende 20 og 30 års Tawny. Det kan man læse mere om i den seneste udgave af Vinbladet. Jeg fik også en snak med hende ved festen i Confraria do Vinho do Porto her i juni måned.

Fire forskellige portvinspersonlige – to skrivende kolleger og to fra Portugal – som jeg glæder mig til at mødes med igen.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar