mandag den 27. maj 2019

Honorær konsul for Region Syddanmark


Mit engagement i Portugal ændrede nyligt gear. Den 15. marts 2019 blev jeg udnævnt som Portugals honorære konsul i Odense med jurisdiktion i Region Syddanmark. Dermed har jeg mere officielt forpligtet mig til at beskæftige mig med landet og fungere som bindeled mellem regionen og Portugals ambassade i København.


Det har været en langvarig proces, idet der er gået mere end et år siden jeg blev spurgt, om det var noget, jeg ville sige ja til. Og det ville jeg selvfølgelig, da jeg ser det som en stor ære. Portugals ambassade i Danmark har hidtil kun haft honorære konsuler udnævnt i Tórshavn, Færøerne samt i Litauen, som ligeledes hører under ambassaden i København. Den nuværende ambassadørs forgænger, Rui Macieira besluttede at udvide dette. Men da den slags tager tid, blev det altså først nu under den nuværende ambassadør Rita Laranjinha, at udnævnelsen blev effektueret.
Der vil ikke blive tale om konsulatfunktioner med hensyn til udstedelse af visa, pas eller kørekort mv., men udelukkende mere repræsentative opgaver. Det gælder om nødvendigt i forhold til herboende portugisere samt i forhold til erhvervs- eller kulturlivet mv. Her skal jeg fungere som en form for bindeled mellem regionen og ambassaden og understøtte initiativer og samarbejder de to lande imellem samt informere om landet. På sin vis ikke helt ulig det jeg faktisk allerede har praktiseret de senere år, hvor jeg har haft et godt samarbejde med ambassaden, men nok fremover i øget omfang og altså officielt.


I forbindelsen med udnævnelsen modtog jeg også det portugisiske flag og et officielt skilt, som nu pryder husfacaden i Vindegade i Odense. Tidligere i maj var ambassadør Rita Laranjinha i Odense, hvor vi sammen besøgte Rådhuset, hvor viceborgmester Tim Vermund tog imod. Derefter gik turen til det portugisiske firma Efacec, som er involveret i konstruktionen af Odense Letbane og efter en frokost blev konsulatskilte besigtiget i selskab med mit gamle portugisisklærer Pedro De Vallera Pepe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar