torsdag den 8. september 2011

Mísia på Louisiana

Har du lyst til at høre fado live? Så er der en enestående mulighed for at møde en af de største – og efter min mening kunstnerisk set mest interessante – fadosangere i Danmark sidst i september. Nærmere bestemt på Louisiana fredag den 30.9. kl. 20.

Det er ikke første gang, at kunstmuseet i sin koncertrække har fado på programmet. Tidligere har også Ana Moura og Cristina Branco været omkring Humlebæk til glæde for et dedikeret publikum af herboende portugisere og andre fadoentusiaster.

Desværre har jeg ikke selv mulighed for at overvære koncerten denne gang, da jeg rent faktisk den pågældende aften sidder i Porto på vej hjem efter et besøg i Douro-dalen. Men jeg kan varmt anbefale tilbuddet. Jeg har tidligere været til koncert med Mísia, og hun er en fantastisk sanger og kunstner med et bredt repertoire. Koncerten er et led i hendes Senhora da Noite tour i anledning af et kommende album med samme titel. Hendes sidste udgivelse Ruas var et dobbeltalbum, som dels hyldede Lissabon med en del fadosange og dels hyldede andre storbyer med en række covernumre på fleres forskellige sprog.

Mísia har aldrig været bange for at eksperimentere og prøvet nyt. Gennem årene har hun også udgivet mere traditionelle fadoplader som f.eks. Ritual, men de fleste af hendes udgivelser befinder sig i et spændingsfelt mellem fado og andre stilarter herunder tango og bolero. Nyligt har hun desuden medvirket i hyldestfilmen Passione om Napolis musikalske rødder, instrueret af John Turturro.

I et interview jeg lavede med hende for nogle år siden, udtalte hun bl.a.:
”Jeg er kosmopolit og lidt af en svamp i forhold til andre kulturer”.

Det skal blive spændende at se, hvad hun har suget til sig på det kommende album.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar