tirsdag den 25. april 2017

Atelier-Museu Júlio Pomar

For en del år siden faldt jeg pladask for maleren Júlio Pomar. Det har jeg bl.a. skrevet om i min bog ”Mit andet hjemland”. Siden har jeg også mødt ham, da jeg var til åbningen af en stor udstilling af hans fadoinspirerede malerier må fadomuseet i Lissabon.


Derfor har jeg også længe gerne villet besøge Atelier-Museu Júlio Pomar i Rua do Vale i Lissabon. Oprindeligt var det faktisk meningen, at stedet også skulle fungere som hans atelier, men indretningen ved arkitekten Álvaro Siza Vieira trak lidt ud. I stedet er det nu blevet et udstillingssted, som dels viser værker af Júlio Pomar fra stedets egen samling, dels viser dialogudstillinger med unge samtidskunstnere og dels fungerer som debat- og mødested for billedkunst.


Jeg havde håbet at se flere værker af ham selv, men den aktuelle særudstilling bød nu også på flere interessante værker – ikke mindst i form af João Pedro Vales gigantiske skæve fyrtårn i sand og jern.
Et par enkelte værker af mesteren selv var der dog selvfølgelig. Og det ene, ”Almoco do Trolha” (Murerens frokost) bød også på en god historie. Billedet stammer fra Pomars neorealistiske periode og er skabt i 1946, men blev i første omgang ikke malet færdig. I mellemtiden blev Júlio Pomar arresteret og fængslet i Forte de Caxias, hvor også den senere premierminister og præsident Mário Soares sad. Flere af Pomars værker blev ligeledes beslaglagt af Salazar-styret. Værket blev første gjort færdigt i 1950.


Maleriet viser den fattige murer sammen med sin hustru og deres barn i gang med deres beskedne frokost. Mandens hænder og fødder er malet store for at understrege, at han er håndværker og bruger sig krop til at skabe sig en beskeden tilværelse. En neorealistisk arbejderhelt.
Jeg vender helt sikkert tilbage til stedet en anden gang og gerne, når de viser flere værker fra samlingen.
Læs mere her.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar