A Naifa blev dannet i 2004 som en af flere grupper, der
fusionerer fadoen med andre musikgenrer –
i dette tilfælde især pop. Traditionalister indenfor fadoen
bryder sig selvfølgelig ikke om det og protesterer gerne, når selv anerkendte fadosangere
inkluderer den salgs crossover på deres udgivelser, hvilket fx Ana Moura senest
har måttet sande. Jeg har ikke noget imod det, så længe den traditionelle fado
stadig trives og dyrkes, og det gør den i høj grad.
Gruppen består af guitaristen Luis Varatojo og sangeren
Maria Antónia Mendes, som begge har været med fra starten og nu suppleres af
trommeslageren Samuel Palitos og bassisten Sandra Baptista, som afløste João
Aguardela, der døde af kræft i 2009
Selv om A Naifa nu har fem album bag sig, må jeg indrømme at
have hørt meget lidt til dem. Det blev der heldigvis lavet om på, da jeg – med
nogen forsinkelse – fik tilsendt deres seneste album, ”As Cancões D`Naifa”, som
består af genindspilninger af ældre sange, der har inspireret dem, og som de gennem
årene har fremført live.
Nu er de altså også kommet på album, og fra de første toner
er vi i fadoens verden. Guitarra portuguesa og en følsom stemme, men snart supplerer
de øvrige instrumenter, og melodien fjerner sig fra fadoen. Nogle af de mere
stille passager kan minde om Madredeus, mens andre er betydelig mere
hårdtslående og i hurtigere tempo. Det sidste gælder fx sangen ”Alfama” – en
titel, der jo ellers signalerer fado.
Blandt de genindspillede numre finder vi bl.a. ”Libertacão”,
som er en gammel Amália sang og ”Imenso”, der er skrevet af den punkede
fadofornyer Paulo Braganca og har melodi af veteranen José Cid. Andre tekster
er leveret af forfatteren António Lobo Antunes og digteren Ary dos Santos, hvis
digte er blevet sunget af adskillige store fadokunstnere. A Naifa har
indspillet ”Desfolhada Portuguesa” og ”A Tourada”, som repræsenterede Portugal
ved det europæiske Melodi Grand Prix i henholdsvis 1969 og 1973. Men hvor de
originale versioner af henholdsvis Simone de Oliveira og Fernando Tordo i dag
kan virke noget antikverede, er A Naifas udgaver dejligt friske og samtidige.
De er sange af A Naifa, som albumtitlen siger – ikke blot covernumre. Den
voldsomme patos, som Simone de Oliveira fx leverede i 1969, er her smukt afmålt
og balanceret af Maria Antónia Mendes.
Melodi Grand Prix og fado. Det lyder måske som en uskøn
blanding, men når selveste Carlos do Carmo, fadoens
grand old man, kan repræsentere Portugal ved Melodi Grand Prix, hvad han
gjorde i 1976, må A Naifa for min skyld også gerne genindspille de gamle sange,
så længe resultatet er godt. Og det er det. De fleste sange er utrolig
iørefaldende, vekslende i tempo, men hele tiden med en flot og frisk poetisk
tilgang. Et godt bekendtskab, som jeg helt sikkert vil lytter mere til i
fremtiden.
A Naifa: As
Cancões D`Naifa, Parlophone Music Portugal 2013
Ingen kommentarer:
Send en kommentar