onsdag den 19. juni 2013

Sankt Hans i Porto

Så er der ved at være pakket færdigt. Alt det, man altid har med på rejse – og så det arbejdsrelaterede: computer, kamera, båndoptager og skriveblok. De næste seks dage står den på Porto.
Der er to hovedårsager til, at jeg rejser til Porto netop nu. Den første er Sankt Hans – eller rettere São João, som han hedder i Portugal. Han er Portos skytshelgen, hvorfor de fejrer ham med maner på søndag, hvilket inkluderer bål i gaderne, fyrværkeri, dans, religiøse tableauer samt mad og drikke overalt i centrum og ikke mindst langs Ribeira-kajen. Festen fortsætter efter sigende til den lyse morgen, hvor flere tager en dukkert ved Douros udmunding.
Den anden grund er – ikke overraskende – portvin. Først og fremmest den årlige ceremoni og festmiddag i portvinsbroderskabet Confraria do Vinho do Porto, hvor jeg deltager sammen med andre fra bestyrelsen af The Vintage Port Club. Anledningen er, at vores formand optages i broderskabet. Dertil kommer den store regatta, hvor de gamle portvinsbåde sejler om kap fra Douros udmunding til dobbeltdækkerbroen i byens centrum. Ja, alt tyder faktisk på, at jeg har fået plads på en af bådene. Dertil kommer, at vi selvfølgelig benytter lejligheden til at besøge nogle portvinshuse og smage lidt på drikken.

Ud over fornøjelsen skal det hele udmunde i en reportage til Panorama på DR P1 og en lille profilartikel i Fyens Stiftstidende samt senere en længere reportage i Vinbladet. Og endelig vil jeg bestræbe mig på at give lidt opdateringer her på bloggen de kommende dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar