fredag den 10. juni 2011

Carne de Porco à Alentejana

Så har jeg lige vendt kødet. Svinekødet er i tern og ligger i en marinade af hvidvin, salt, peber, paprika, koriander, hvidløg og et laurbærblad, hvor det får lov til at trække i 3-4 timer. Derefter skal det steges med løg, rød peberfrugt, hvidløg og tomat. Når det er mørt tilsætter jeg muslinger de sidste minutter, og så skal det serveres med ris, citronbåde og masser af frisk koriander.

Carne de Porco à Alentejana er en af de retter jeg altid vender tilbage til, hvad enten jeg er i Portugal eller i køkkenet hjemme i Danmark. Kombinationen af det marinerede svinekød og muslingerne kan virke underlig, men er fremragende, da de to forstærker hinanden. Som navnet siger stammer retten fra Alentejo, men i dag kan den nu fås på restauranter over hele landet og er ofte også på menuen på min stamrestaurant i Lissabon. Kvaliteten svinger alt efter kokkens formåen - fra det jævne til det fremragende.

Min hjemlige variation er lidt anderledes. Det bedste er selvfølgelig, hvis jeg kan få friske små hjertemuslinger, men det er ikke lige nemt altid. Derfor må jeg gerne erstatte med almindelige blåmuslinger, hvilket ikke er helt det samme, men dog brugbart.

Og så skal det hele selvfølgelig skylles ned med portugisisk vin. Jeg foretrækker hvidvin, men rødvin er også helt fint. I aften bliver det hvidvin fra Vale Barqueiros i netop Alentejo. Så er der ligesom orden på sagerne. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar