fredag den 3. december 2010

Den Fynske Portvinsklub

Så dumpede endnu en invitation til en dejlig smagning ind i mailboksen. For et par år siden fandt portvinshuset Taylor et par gamle fade fra 1855 – altså fra før vinlusen hærgede Europa. Efter grundige analyser og prøvesmagninger er der nu sendt 1.400 dyre flasker ud på markedet under navnet Scion. Smagningen først i januar byder på et glas af denne gamle eksklusive vin og dertil Taylors Fine Tawny og deres 10, 20, 30 og 40 års Tawny. Ikke dårligt, men ved ikke om jeg melder mig til. Familie og økonomi fordrer prioritering, og snart venter Winemakers Dinner med Dominic Symington og Quinta dos Malvedos. Og den smagning og middag vil jeg i al fald ikke gå glip af!
Mit medlemskab af Den Fynske Portvinsklub går kun to-tre år tilbage. Mit første møde med portvin fandt sted under et besøg i Portugal tilbage i 1983. Sammen med railervennerne endte jeg i Espinho lidt syd for Porto. Turen ind til landets næststørste by omfattede også en turné rundt i portvinshusene i Vila Nova de Gaia med rundvisning og prøveglas. Jeg husker ikke hvilke huse, men der var i al fald mange af dem, så turen tilbage blev både sjov og lang.
Da jeg senere begyndte at gå til vinsmagninger, fik jeg øjnene op for portvinens mange facetter, ligesom flere besøg i Porto udvidede kendskabet. Ved en stor portvinsmagning i Odense, arrangeret af kenderen og forfatteren til den danske ”portvinsbibel”, Henrik Oldenburg, mødte jeg en gammel bekendt fra gymnasietiden. Han fortalte mig om klubben og opfordrede mig til at blive medlem. Et par år senere tog jeg mig sammen og meldte mig ind, hvilket jeg ikke har fortrudt.    
Klubben blev stiftet i 1989 af en kreds af portvinsentusiaster med det mål at fremme kendskabet til kvalitetsportvine og især Vintage. Det sker gennem en række smagninger – såvel vertikale (samme hus) som horisontale (samme år) og nu også såkaldte tekniske smagninger (fx med forskellige dekanteringstider). Dertil kommer deltagelse i vinfestivaler og rejser til portvinens land – senest i 2009 i forbindelse med klubbens 20 års jubilæum, hvor vi tilbragte en uge i Porto og i Douro-dalen. Klubben har 50 medlemmer, hvortil kommer en venteliste. Læs mere på http://www.vintageport.dk/
Seneste smagning, jeg har deltaget i, var en Guld- og Sølvfest. Her smagte vi vintage fra tophusene Fonseca, Graham, Ramos Pinto, Taylor og Warre i henholdsvis årgang 1960 og 1985. De ældste modne og drikkeklare, de yngste stadig med udviklingspotentiale. Aftenens vinder blev Graham 1985.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar