lørdag den 29. marts 2014

Gensyn med Lisboa

Ankom lidt senere til Lissabon i går end planlagt. Derfor var der ikke tid til så meget. Fik dog vandret lidt rundt i Alfama og kiggede indenfor på et par fadosteder. Sluttede at med en drink i Bairro Altos minefelt.
I dag tillod jeg mig at sove længe, men har alligevel nået en del. Hos Viniportugal smagte jeg en udmærket Malvasia fra Colares – et vindistrikt, som ligger i nærheden af Sintra, ude ved kysten lidt nordvest for Lissabon, og netop er kendt for hvide vinstokke, som vokser i sandet jord. En speciel vin, grøn i stilen og med en mindelse om tør sherry. Fik også tid til at nyde solen lidt for foden af ryttestatuen på Commercio-pladsen, hvilket jeg efterhånden har gjort mig for vane.
Derefter det obligatoriske stop i Fnac for at købe nogle nye fadoplader. Lyttede først lidt til Dead Combos nye album ”A Bunch of Meninos”. Meget spændende guitarmusik kogt sammen af blues, fado, rock og så lidt gamle westerns og en smule David Lynch. Vil prøve at rekvirere pladen til anmeldelse. Købte i stedet fire CD´er: En med Fernando Maurício, som jeg har manglet i min samling, en ældre med Carlos do Carmo, ”Mais do quer amor é amar”, hvor han synger fado af portugisiske forfattere, den seneste af Carminho, ”Alma”, og endelig António Chainhos ”Lisgoa”, hvor han blandet sin portugisiske guitar med indisk musik. Titlen er da også en sammentræning af Lisboa og Goa – den gamle portugisiske koloni i Indien.
I eftermiddags har jeg tilbragt tre timer i Tasca de Jamie i Graca. Stedet er omtalt grundigt i Lila Ellen Greys bog ”Fado Sesounding”, som jeg anmeldte her den 6. marts. En god bog, så jeg synes jeg måtte besøge stedet, og jeg blev ikke skuffet. En længere række fadosangere af skiftende kvalitet, men alle med den rigtige indstilling og vilje til at synge fado amador. Tog en masse noter, som måske vil indgå i en kommende bog om fado.

I aften regner jeg så med at gense Helder Moutinho, som har inviteret mig til sit nye fadosted, ”Maria de Mouraria”, indrettet i Maria Severas hus i Rua de Capelão ikke langt fra min lille pension.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar