Endnu en bog om fado, landede i postkassen. Dejligt. Lystlæsning
og læring. Hvor den forrige var en grundig gennemgang af fadoens historie
skrevet af en portugiser (se post fra januar 2014), er ”Fado Resounding” en etnografisk
og sociologisk analyse af fadoens betydninger ved den amerikanske professor i
musik ved Columbia University, Lila Ellen Gray.
Når bogen indledes med en længere redegørelse for den
videnskabelige metode og afsluttes med mere end 35 siders noter, kan man frygte,
at den er for tør og teoretisk i sin tilgang og for lidt konkret. At den
udelukkende analyserer fadoen udefra uden at opleve og sanse den indefra. Men
Lila Ellen Gray formår at gøre begge dele. Jo, det er et etnografisk og
musiksociologisk studie, men det er også skrevet af en kvinde, som har boet i
Lissabon, opholdt sig i fadomiljøet gennem længere tid, lyttet og sågar selv
prøvet at synge fado. Hun skriver på basis af levet erfaring og ikke kun
studeret viden.
To meget forskellige lokaliteter spiller en større rolle i bogen.
Tasca do Jaime i bydelen Graça
og Museu do Fado i Alfama. Det første sted bliver hendes foretrukne. Her møder
hun den ægte amatørfado, hun lytter, føler og lærer, og hun taler med en lang
række optrædende og synger sågar selv. På fadomuseet ser hun selvfølgelig
udstillingen om fadoens historie, men tager også sangundervisning på museets
fadoskole og interviewer underviserne.
Hvor det første sted repræsenterer den mere folkelige udgave
af fadoen og dermed traditionen, er det sidste sted eksponent for den
professionelle tilgang – to poler som fadoen netop er udspændt imellem. Vil man
være fadosanger kan professionel sangundervisning selvfølgelig være nødvendigt
og givende, men den uformelle læring i fadomiljøet er mindst lige så vigtig.
Det er på de små fadosteder, at overleveringen og de uskrevne regler kan
erfares, og hvor myterne florerer på godt og ondt. For Lila Ellen Gray formår
fint at vise, at en del af de ”sandheder”, som fadohistorien og -kulturen er
rig på, netop ikke er objektive sandheder, men erfaringer og fortællinger
overleveret fra mund til mund og gennem generationer.
Lila Ellen Gray kommer omkring emner som historien, byen, følelserne,
teksterne, melodierne, fadoens position i verdensmusikken og
kønsproblematikken. Vi hører om de mandlige musikere og de kvindelige sangere,
om tekster hvor kvinden er underlagt manden og om luder-madonna komplekset,
personificeret i den første fadostjerne Severa og tilstedeværende i mange
fadotekster.
Et par emner får særlig behandling, nemlig fadoen stilling under
Salazars Estado Novo og Amálias eftermæle som stjerne og ikon. Som bogen så
rammende beskriver det, er Amália til stede overalt. Hendes billede står som
relikvie i montre på fadorestauranter, og hun er den store reference, som alle sammenlignes
med, og hvis repertoire af samme grund er respekteret, så det kræver mod at
synge hendes kendte sange. Hun høres som muzak i stormagasiner og i turistvogne
på gaden, og hun dyrkes i dragmiljøet.
”Her name
was everywhere, invoked as a divine musical standard, as patrimony, as culture,
as nation, as place: My daughter is a
veritable Amália. You should hear her sing. The voice of Amália is the voice of
national patrimony”, som Lila Ellen Gray beskriver og citerer det.
Fadoens forhold til Estado Nova har været og er stadig meget
omdiskuteret. Lila Ellen Gray redegør fint for samspillet mellem opblomstringen
af de mange casas de fado og Estado Novos folkloristiske og nationale kultursyn
samt om styrets censur, der forbød tekster med politisk indhold, hvilket ellers
var fremherskende. Men hun viser også at billedet ikke er entydigt ved at
referere til revolutionære og oppositionelle fadosange og ved bl.a. at
præsentere en kunstner som José Manuel Osório. Ligeledes med Amálias eftermæle,
da hun kritiseres for at have været en del af systemet, men samtidig også sang
”oprørske” sange.
Når fadoens kan inspirere til bøger som ”Fado Resounding”,
skyldes det, at der jo ikke blot er tale om en musikgenre. Fadoen er også en
urban udviklingshistorie – en musikform og livsform, som har eksisteret under
og i opposition til et samfund, som gennem de sidste 200 år har gennemgået
mange omvæltninger. Den har overlevet og har i dag stor betydning – både for de
små lokale miljøer som det omkring Tasca do Jaime og for den mere kommercielle
musikindustri og den globale verdensmusik.
Eller som Lila Ellen Gray skriver i første kapitel om Tasca
do Jaime:
”There are
places in Lisbon that gather fado and fadistas: places where the talk of fans
and singers, the photographs on the walls, and the songs and the stories told
through singing merge and spin off of one another, teaching and reinscribing
what fado is and its relation to history – both its own history as a genre and
Portuguese history writ large. These places teach one to listen to fado, how to
feel saudade, and teach one how to
have soul”.
Lila Ellen Gray: Fado Resounding. Duke
University Press 2013.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar