Det er, som det skal være. To guitarister – den ene på
Viola, den anden på Guitarra Portuguesa. Og så en ældre dame, som synger med næsten
lukkede øjne i den dæmpede belysning.
Det er fado, som det altid er. Men alligevel er det anderledes
og nyt. For stedet er under et år gammelt, nyrestaureret af arkitekten José
Andrão og moderne og stilfuldt i sin indretning. Det er ikke en gammel rustik fadorestaurant,
men en helt ny af slagsen, beliggende på en mytologisk adresse og bærende et
navn, som giver mange associationer inden for fadomiljøet i Lissabon.
Maria da Mouraria
heddet det nye sted, som bestyres af fadosangeren Helder Moutinho. Stedet er
Largo da Severa i bydelen Mouraria, men huset havde oprindeligt adresse i Rua
do Capelão – det lille stræde der leder ind mod torvet. Og det var netop i
dette hus, at den første kendte store fadista, Maria Severa (1820-1846) boede.
Maria Severas biografi tæller lige dele fakta og lige dele
mytologi, da hun har fundet vej til romaner, skuespil, film og ikke mindst en
del fadotekster. Hun var prostitueret og havde en affære med greven af Vimioso.
Den slags kærlighed på tværs af store sociale skel er godt stof for romantisk
digtning – og da Severa samtidig døde af tuberkulose som kun 26-årig var
grunden til myten lagt.
Men Maria Severa er ikke den eneste Maria knyttet til stedet
og bydelen. I Gabriel de Olivieras kendte fadosang, Há Festa na Mouraria, optræder en anden prostitueret fra Rua do
Capelão, Rosa Maria. Og på Helder Moutinhos seneste album 1987 er en sekvens af sange viet til netop Maria da Mouraria. De
fire sange er skrevet og komponeret af Pedro Campos og omhandler Maria, som
flytter fra landsbyen til storbyen på grund af ulykkelig kærlighed. Her møder
hun skiftende nye elskere, men lever også et håbløst og sørgeligt liv, som
noterne til albummet fortæller det.
Det er nok den sidste Maria da Mouraria, som har givet
stedet sit navn. Men sangfortællingen på Helder Moutinhos album er samtidig
inspireret af de mange andre tilsvarende skæbner fra bydelen Mouraria, som var
kendt for prostitution, kriminalitet og de mange små taverner med fadosang. Maria
da Mouraria går i hælene på Rosa Maria og Maria Severa og givet mange andre.
Jeg besøgte det nye fadosted i lørdags, inviteret af Helder
Moutinho, som gerne ville vise mig det. Flot indrettet og med god fado. Ses
bort fra lidt ost og et par glas rødvine, spiste jeg desværre ikke på restauranten. Men det er Bela, som også driver
fadorestaurant i Alfama, som står for køkkenet, så det borger godt. Og jeg vil givet vende tilbage næste gang, jeg er i Lissabon.
Det er fadomuseet, Museu do Fado, som har stået for
renoveringen af bygningen for at hædre Maria Severa, men også for at bringen
fadoen tilbage til Mouraria. Her blev den født, men under Salazars Estado Novo
blev området saneret og meget af den oprindelige liv forsvandt.
Helder fortæller mig, at han gerne vil skabe en mere
autentisk atmosfære på stedet, som ikke er målrettet turiststrømmene. Og så vil
han og Bela servere god mad til en rimelig pris. Endvidere er det også hans
intention af bringe fadoen tilbage til Mouraria, hvor den hører hjemme – som den
gør det i Alfama og Bairro Alto. Musikerne er hans egne, men de øvrige sangere
er skiftende, fortæller han.
Efter lidt snak synger Helder Moutinho selv tre fadosange,
hvilket han gerne gør, med mindre han har koncerter andre steder. Derefter
kører vi videre mod Alfama mod Bela Bar, hvor en ny optræden venter. Han har
travlt, men ser ud til at nyde det. Travlt med sin egen karriere, travlt med at
hjælpe unge talenter på vej og nu også travlt med at drive sin egen
fadorestaurant.
Fado er alt for skøn til ikke at få mere opmærksomhed, end den gør. Godt, at du gør dit, Bjarne.
SvarSletJeg kan lige fortælle, at Anders Leifers film, "Fado", nu endelig ligger online som Video-On-Demand med engelske undertekster her: https://vimeo.com/ondemand/fado
Hilsen Mikkel