For en del år siden faldt jeg pladask for maleren Júlio
Pomar. Det har jeg bl.a. skrevet om i min bog ”Mit andet hjemland”. Siden har
jeg også mødt ham, da jeg var til åbningen af en stor udstilling af hans
fadoinspirerede malerier må fadomuseet i Lissabon.
Derfor har jeg også længe gerne villet besøge Atelier-Museu
Júlio Pomar i Rua do Vale i Lissabon. Oprindeligt var det faktisk meningen, at
stedet også skulle fungere som hans atelier, men indretningen ved arkitekten
Álvaro Siza Vieira trak lidt ud. I stedet er det nu blevet et udstillingssted,
som dels viser værker af Júlio Pomar fra stedets egen samling, dels viser
dialogudstillinger med unge samtidskunstnere og dels fungerer som debat- og
mødested for billedkunst.
Jeg havde håbet at se flere værker af ham selv, men den
aktuelle særudstilling bød nu også på flere interessante værker – ikke mindst i
form af João Pedro Vales gigantiske skæve fyrtårn i sand og jern.
Et par enkelte værker af mesteren selv var der dog
selvfølgelig. Og det ene, ”Almoco do Trolha” (Murerens frokost) bød også på en
god historie. Billedet stammer fra Pomars neorealistiske periode og er skabt i
1946, men blev i første omgang ikke malet færdig. I mellemtiden blev Júlio
Pomar arresteret og fængslet i Forte de Caxias, hvor også den senere premierminister
og præsident Mário Soares sad. Flere af Pomars værker blev ligeledes beslaglagt
af Salazar-styret. Værket blev første gjort færdigt i 1950.
Maleriet viser den fattige murer sammen med sin hustru og
deres barn i gang med deres beskedne frokost. Mandens hænder og fødder er malet store for at understrege, at han
er håndværker og bruger sig krop til at skabe sig en beskeden tilværelse. En
neorealistisk arbejderhelt.
Jeg vender helt sikkert tilbage til stedet en anden gang og
gerne, når de viser flere værker fra samlingen.
Læs mere her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar