Det overordnede indtryk er lyst, let og muntert, men visse
steder synes der at foregå en kamp mellem lys og mørke på Cristina Brancos nye
album, Menina. Det gælder tempoet i melodierne, det gælder instrumenterne og
det gælder sangstemmen, som spænder fra det dybe,
melankolske til det mere lyse – og det flere gange inden for samme sang som fx på
den skønne, varierede ”A meio do Carminho” og på Luís Severos ”Alvorada”.
Severo er manden bag projektet Cão
da Morte, og det er netop et kendetegn for det nye album, at Cristina Branco,
hvad angår tekst og musik, har allieret sig med en bred vifte af
forskelligartede kunstnere. Det gælder fx pianisten og komponisten Mário
Laginha, som bl.a. har arbejdet sammen med jazzdivaen Maria João. Langinha har komponeret to skæringer, hvoraf den ene, ”Quando Julgas que
me Amas” har tekst af forfatteren António Lobo Antunes. Det gælder også den
altid fremragende Ana Bacalhau fra Deolinda, som har leveret teksten til den
stille og melodiøse ”O gesto dela”, men dertil kommer også en række nye og
yngre navne som Jorge Cruz, Lúis Gomes og Kalaf fra Buraka Som Sistema. Endelig
skal også nævnes, at en enkelt fadoklassiker med tekst af selveste Amália har
fundet vej til albummet, nemlig ”Ai, esta pena de mim”, der i modsætning til
Amálias version indledes med en dejlig, langsom og følsom bas, inden de øvrige
instrumenter supplerer, og tempoet sættes op.
Er der således mange forskellige
bidragsydere, hvad angår tekst og musik, udgøres det faste akkompagnement af
kun tre musikere: pianisten Luís Figueiredo, contrabassisten Bernardo
Moreira og Bernardo Couto på portugisisk guitar. Denne tætte, ja nærmest lidt
puritanske besætning udgør en fin sammentømret og harmonisk enhed.
Menina, der betyder pige, er et yderst lytteværdigt album,
som efter min mening vil indskrive sig som et af hendes bedste album i en
efterhånden lang karriere, der blev indledt med livepladen ”In Holland” fra
1997 og siden tæller spændende album som ”O Descobridor” (2000) med tekster af
den hollandske digter Jan Jacob Slauerhoff og ”Não há só Tangos em Paris”
(2011), hvor hun sang både fado og tango. Og nej, der er
trods titlen intet lillepigeagtigt over hendes sang, som fremstår moden og med
stor spændvidde. Men rent tematisk kredser sangene om kvinder og kvindelighed,
eller som det portugisiske blad Visão formulerede det, præsenterer albummet de
mange kvinder, der bor i Cristina Brancos stemme. I interviewet siger hun selv
herom:
”Tanken med albummet er at tale om det kvindelige univers
gennem sange som præsenterer kvindens styrker og forskellighed. Men denne pige
er ikke kun mig, men mange piger og drenge”.
Cristina Branco udforsker nye territorier sammen med de nye
komponister og tekstforfattere, men uden at det stritter i forskellige
retninger og med hendes dejlige og altså varierede vokal som gennemgående
samlingspunkt. Skal jeg fremhæve nogle enkelte skæringer er det foruden den
allerede nævnte ”Alvorada” åbningssangen ”E às vezes dou por mim” og den meget
smukke, hymneagtige ”Deus À”, skrevet og komponeret af Lúis Gomes fra Cachupa
Psicadélica – et af de nye, spændende navne fra Cap Verde øerne (cachupa er Cap
Verde øernes nationalret).
”Menina” er udkommet på Universal Music. Læs mere om
Cristina Branco her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar