Det starter med et billede af en smuk, gammel bro. Ikke den
kendte dobbeltdækkerbro Dom Luís i Porto, men den ligeledes ikoniske Tower
Bridge i London. I den engelske hovedstad samles en større kreds af ældre mænd
for i en blanding af højtidelig og festlig stemning bl.a. at drikke Vintage
portvin fra 1985 samt afsynge Rule Britannia som en hyldest til den britiske
flåde. Det er så engelsk og så klassisk, som det kan være. Portvin er en after
dinner drik for engelske gentlemen.
Sådan indledes filmen ”A Year in Port”, som er instrueret af
David Kennard, der tidligere har stået bag de to tilsvarende dokumentarfilm ”A
Year in Burgundy” (2013) og ”A Year in Champagne” (2015). Bourgogne, Champagne
og Port – en herlig treenighed for alle vinelskere, og for en dedikeret
portvinsentusiast som mig, er den nye film selvfølgelig kronen på værket.
Jo, portvin er også englændernes vin såvel historisk som i
dag. Selvom ejerne af de britiske portvinshuse i dag er lige så portugisiske,
er der stadig traditioner og sociale sammenkomster, der oser af britisk kultur.
Det gælder i London, hvor ældre forretningsfolk nyder deres Taylor Vintage – og det gælder i Porto, når portvinsfolket møder deres kunder
til en dyst på cricketbanen. Men portvin er selvfølgelig også portugisisk, når vi besøger
den lokale vinbonde, som sælger sine druer til de store huse, eller når vi
vises rundt i museet hos Ramos Pinto med dets azulejospaneler.
Filmen har ganske fornuftigt valgt at koncentrere sig om
enkelte huse og hovedpersoner, i stedet for at skøjte rundt hos alt og alle.
Det gælder Taylors og The Fladgate Partnership med Adrian Bridge, Symington
Family Estates med især Paul Symington, Niepoort med Dirk Niepoort og endelig Ramos
Pinto med den nu forhenværende winemaker og direktør João Nicolau de Almeida.
Men
der dukker selvfølgelig også andre op så som winemaker hos Fladgates David
Guimaraens, portvinsinstituttets præsident Manuel Cabral, winemaker Sandra
Tavares, lokale vinbønder og entusiastiske unge winemakere, som især satser på
bordvine. Dertil kommer – som det var tilfældet i de to foregående film – den
fransk-amerikanske vinimportør og co-producer af filmen Martine Saunier, som vi
følger på besøg hos portvinshusene og til festlige fødselsdage og
optagelsesceremonien i portvinsbroderskabet Confraria do Vinho do Porto i 2013,
hvor hun selv blev optaget. Samme år blev den daværende formand for The Vintage
Port Club, Henning
Borup Jensen , ligeledes optaget, hvorfor jeg selv og andre
fra bestyrelsen af portvinsklubben deltog i ceremonien. Derfor lykkes det da
mig også at genfinde mig selv som kortvarig statist i tre scener i filmen.
Som titlen signalerer følger filmen årets gang gennem
årstiderne og det skiftende klima. Vi er med om sommeren, når der fejres São
João i Porto i juni, og de gamle portvinsbåde sejler om kap. Vi er med i
markerne før og under høsten i september, når de lokale landsbybeboere møder
frem til ugers slid. Vi er med i lagaren på Quinta do Vesuvio og Quinta de
Vargellas og med i blendingrummet hos Ramos Pinto, hvor João Nicolau fortæller
om deres såkaldte piano – de utallige fadprøver, som giver blenderen mange
tangenter at spille på.
Vi er også med i markerne resten af året, hvor andre opgaver
som fx reparationen af de mange skifferterrasser finder sted, ligesom der tages
en afstikker til korkindustrien. Vi følger de mange overvejelser om det rette
tidspunkt at indlede høsten og oplever ærgrelserne, når man satsede forkert. Og
endelig følger vi vinfolket på mere slap line ved sammenkomster og i fritiden,
når Adrian Bridge er på cykeltur i Douro, og Paul Symington kører gennem
landskabet på motorcykel sammen med den lokale præst.
Men ud over, at handlingen følger årets gang, lancerer
instruktøren også nogle modsætninger eller potentielle konflikter for at give fortællingen
fremdrift og spænding. Der er de store koncerner over for de mindre spillere på
markedet og de små vinbønder. Der er den allerede nævnte modsætning mellem
englændere og portugisere. Og så er der det mest tydelige modsætningsforhold – nemlig
mellem tradition og fornyelse. Og netop her spiller Dirk Niepoort en betydelig
rolle, som den enfant terrible han kan være. Jo, det er portvin, men det er
også bordvin, hvor unge winemakere og fx Douro Boys prioriterer Douro DOC
vinene højt. Dirk & Co. repræsenterer ”the modern face of Portugal´s wine”
og ”a revolution in winemaking”, som det hedder sig i filmen. Men selv om der
stadig findes folk, der taler imod denne revolution og mener, at de bedste
druer hører hjemme i en portvinsflaske, er der vist ingen tvivl om, at fornyelsen
har sejret. Men filmen viser fint og elegant, at det ikke behøves at være en
enten-eller, men sagtens kan være et både-og. Portvin (”The Englishman´s Wine”,
som titlen lyder på en bog, jeg nyligt har læst) kan stadig associeres med
stive engelske overlæber og højtidelige sammenkomster i London. Men det er dog
i højere grad portugisernes vin – et unikt produkt, men ikke det eneste, som de
stejle skråninger i Douro kan byde på i en tid, hvor såvel de hvide som de røde
vine fra samme region vinder udbredelse og berømmelse verden over.
Filmen slutter da også i Porto med det flotte syn af Dom
Luís broen. Den indrammes således helt symbolsk af de to kendte broer i England
og Porto. Og det i form af flotte optagelser, hvilket i hele taget kendetegner
hele filmen, som aldrig bliver for tung af ”talking heads” – altså personer,
der blot fortæller til kameraet. Der er også liv, handling, historier, glæde og
kontraster – elementer, som tilsammen gør en fremragende dokumentarfilm, som
alle portvinsnydere bør unde sig selv at se. Jeg vil derfor varmt anbefale en
af de store tv-stationer at indkøbe den, så den kan blive vist i Danmark også.
David Kennard: ”A Year in Port” distribueres gennem Samuel
Goldwyn Films og vil senere kunne ses via Netflix. Varighed 1.25.
Læs mere om filmen her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar