onsdag den 9. marts 2016

Portvinsmessen i Roskilde

Et sammenrend af portvinsentusiaster fra nær og fjernt. Det var, hvad Scandic i Roskilde dannede rammen om sidste lørdag, hvor anden årgang af Portvinsmessen faldt sted. Og nogle kom endda meget langt fra. I modsætning til debutåret var der nemlig gæster med fra Portugal, nærmere bestemt ca. 10 gæster, repræsenterende såvel store som små huse, samt en enkelt gæst fra Tyskland i form af Axel Probst, som gav smagsprøver på sit personlige charity-projekt O-Port-Unidade, som jeg vil skrive om særskilt senere. Alene det faktum højner niveauet, hvilket så suppleres med, at der ved alle stande var et tilfredsstillende niveau og ved enkelte endda meget høj kvalitet.
Som altid, når jeg deltager i den slags messer og festivaler, prøver jeg at lægge en plan på forhånd – en plan som gerne inkluderer nogle mere ukendte eller oversete huse, en favorisering af huse, hvor producenterne selv er til stede, så jeg kan hilse på gamle venner eller nye bekendtskaber, samt afslutningsvis lidt lystsmagning. Det sidste blev der heldigvis rig lejlighed til, da jeg tillod mig at tage begge halvlege med, så tiden var rigelig.
Da omstændighederne ved en sådan smagning ikke virker befordrende for den store fordybelse, er smagenoterne lidt spredte og sparsomme. Derfor vil jeg kun nævne vine og huse, hvor jeg tog lidt noter, samt afslutningsvis lidt namedropping fra lystsmagningen.


Mit første stop gjaldt en gammel bekendt, Oscar Quevedo fra Quevedo, som havde en længere række flasker klar. Jeg smagte følgende:
Dry White Port: Frisk og rig på frugt, lidt eksotisk frugt. Tør, uden at være knastør (60 g/l). Fin syrebalance. Kan nemt nydes som aperitif alene, men også sammen med fx tonicvand, lemon og mynteblad.
LBV 2011: Mørk rubin, næste lilla. Duft at mørke bær som kirsebær og solbær, men også lidt krydderier og godt med bløde tanniner. Absolut fin drikkelig, en pleaser i den lette ende, men ikke så kompleks.
Quinta Vale d´Agodinho Vintage 2010: SQV fra en af Quevedos quintaer. Mørk, lilla og næsten uigennemsigtig. Mørke frugter, blomme og hyldebær, men også lidt friske florale noter. Godt med syre og stadig rå tanniner, så har brug for længere tid.
Crusted Port: Nyt produkt fra Quevedo, som dermed er med på en tydelig trend med disse næsten vintage-agtige blandinger. Et blend fra årene 07, 08, 09 og 10, flasket i 2012. Mere blød i stilen, men stadig med rå frugt, kraft og god struktur. En fin wanna-be vintage, som det skal blive spændende at smage igen om nogle år.


Hos Poças Junior hilste jeg på unge Cátia Pinto. Hun havde selvfølgelig også flere valgmuligheder, men jeg valgte at fortsætte i vintage-stilen med følgende:
LBV 2010: Ligefrem med fin frisk frugt, let krydret og lidt pebret hale.
Vintage 1996: Allerede moden i farven, rubin til teglrød, medium intens. Dejlig duft af modne kirsebær og andre bær samt blomme. Fin balance. Et udmærket glas, uden dog at nå de store dybder.
Vintage 2013: Mørk rubin, næste uigennemsigtig. En lidt vel brændende fornemmelse i munden. Rig på frugt, men ikke en tung vin. Ung og med pæne tanniner, men ikke voldsom, hvilket nok ligger til året.


Derefter var det tid til fadlagret port hos winemaker Jaime Costa fra Vasques de Carvalho, som er en ret ny producent på markedet med base i Peso da Regua. Her smagte jeg følgende:
10 års Tawny: Brun, lidt mørk i stilen af en 10 års. Fin og fyldig duft af farin og nødder. Meget fyldig i munden af en 10 års at være.
20 års Tawny: Lysere og mere elegant. Faktisk et lidt sjov stilskifte, da den går i en anden retning end lillebroderen. Her er der stadig mandler og nødder, men også orangeskal. En blød og rund og meget delikat 20 års.
30 års Tawny: Lys brun. Lidt underlig i næsen til at begynde med. Men fortsætter den elegante stil fra 20 års.


Hos Portal var winemaker Paulo Coutinho mødt frem med en større samling flasker, og jeg bevægede mig tilbage til rubystilen med følgende vine:
20 Grapes Reserva: Et blend af druer fra gamle vinmarker, lagret i 4-5 år. Rig på frugt med peber og krydderier, men også blød i stilen. Ikke kompleks, men en fin og drikværdig reserva.
Vintage 2011: Året er og bliver jo et superår. Portals udgave er ikke en kompleks vin, men er fint balanceret. God duft af hyldebær og mørke bør. Frisk frugt, lidt mineralitet og afmålte tanniner, som selvfølgelig giver lagringspotentiale.
LBV 2011: Dejlig frisk frugt, ligefrem og med fin pebret hale.
Quinta dos Muros, Single Quinta Vintage 2013: Endnu en repræsentant for et fint, men mindre år. Mørk rubin og lilla, tæt på uigennemsigtig. Frisk frugt, men ikke så ekspressiv i næsen. Meget ung og kraftfuld med fin syre og godt med tanniner. Har brug for tid, men skal nok udvikle sig til en fin portvin for mellemdistancen.    
Slutteligt vil jeg fremhæve Quinta da Devesa, som jeg dog ikke tog noter på. Men såvel deres hvide portvin med alder (10 og 30 års) og deres Tawny-serie (10, 20, 30 og 40 års) var et rigtigt godt bekendtskab. Jeg har smagt nogle af dem før, men prøvede nu hele serien og må sige, at jeg fandt dem uhyre delikate og samtidig til rimelige priser. Såvel ejer som winemaker João Macedo Cunha var til stede, og jeg vil helt sikkert vende tilbage med en mere udførlig beretning på et tidspunkt.

Og så fik jeg i øvrigt bl.a. smagt: En dejlig moden og delikat Smith Woodhouse Vintage 1985, en udmærket Dow´s Quinta de Bomfim 2004, en skøn 10 års White fra Quinta da Eufemia samt ikke mindst Vesuvio Vintage 2013. Alt i alt en god dag, da den bød på gensyn med gode venner, nye portvinshuse og ”the usual suspects” – forstået som såvel portvine, jeg har smagt før, som importører og andre portvinsentusiaster, som jeg har mødt før. Og den slags gør jo også en god dag. Tak til arrangørerne for invitationen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar