Jeg har flere gange spekuleret over, hvem jeg egentlig
holder mest af? Den stilfærdigt filosoferende hyrdedigter Alberto Caeiro, den
fabulerende, maniske og futuristiske Álvaro de Campos eller den
neoklassicistiske Ricardo Reis? For ikke at tale om bogholderen Bernardo
Soares, den engelsksprogede Alexander Search eller Fernando Pessoa selv?
Jeg holder af dem alle – hver for sig og tilsammen. Og ikke
mindst holder jeg af Fernando Pessoa, som er ophavsmand til dem alle – og som altså
også publicerede digte og meget andet i eget navn.
Pessoa blev født i Lissabon i 1888, men tilbragte en del af
sin barndom og ungdom i Sydafrika. I 1905 vendte han tilbage til Lissabon, hvor
han levede af at oversætte handelskorrespondance og døde af skrumpelever som
kun 47-årig i 1935.
Sideløbede skrev han – ikke kun digte, men også skuespil,
essays, filosofiske tekster og sågar en rejsefører. Og han skrev ikke kun i
eget navn, men også i en lang række heteronymer, hvoraf de største og mest
kendte er netop Caeiro, Campos og Reis. Digterkollegerne havde ikke blot deres
eget navn, de havde også deres egen biografi, identitet og personlighed. De
skrev med deres helt egen stemme og i deres egen stilart, og de polemiserede
indbyrdes, anmeldte hinandens bøger og skrev udkast til forord til hinandens
udgivelser. Kun lidt blev dog publiceret, mens Fernando Pessoa levede, da det
meste blev fundet som en gang rodede manuskripter og notater efter hans død.
Brøndums Forlag har tidligere udsendt fire bind med digte af
de tre store heteronymer og Pessoa selv i Peter Poulsens oversættelse. Nu er
der på Rosinante tillige kommet et stor og fyldigt udvalg heraf, som giver en
glimrende introduktion til et af modernismens helt store skikkelse.
Først fårehyrden Alberto Caeiro, som hylder naturens
enkelthed og konstant minder os om ikke at tillægge tingene anden betydning end
det, de er og besidder i sig selv. For nu at citere et helt lille digt, som
fint beskriver hans filosofi:
”Postvognen kørte
forbi på vejen, og er forsvundet;
Og vejen blev hverken
smukkere eller grimmere af det.
Sådan går mennesket
gennem verden.
Vi føjer intet til og
trækker intet fra; vi passerer og vi glemmer;
Og solen møder til
tiden hver eneste dag.”
Anderledes voldsom er skibsingeniøren Álvaro de Campos, som
tydeligt er inspireret af Walt Whitman. Her hyldes fremskridtet, teknikken og
storbyens larm. Hør blot indledningen til den kendte Triumfode:
”I det skærende lys fra fabrikkernes store, elektriske
camper
Sidder jeg febril og skriver.
Jeg skriver som et snerrende rovdyr, hungrende efter
skønhed,
Denne skønhed totalt ukendt for de gamle mestre.”
Er der langt fra Caeiro til Campos, er der mindst lige så
langt til Ricardo Reis med hans stramt komponerede digte fulde af henvisninger
til antikken. Han er også ophavsmand til en række kærlighedsdigte henvendt til
forskellige kvindeskikkelser – eller nok rettere muser, da det er småt med
kødelighed hos Pessoa generelt:
”Kom og sæt dig,
Lidia, hos mig ved flodens bred.
Lad os stille følge
dens kurs og lad os forstå
At livet glider forbi,
og vi holder ikke hinandens hænder.”
Sidste digter i rækken er Fernando Pessoa selv, og her
finder vi nogle meget spændende digte, som bl.a. henter deres stof i
barndomserindringer, i hverdagsglimt fra livet i Lissabon eller i drømme. Men
også i tanker om landets historie som i digtet om Portugisernes Hav:
”Dit salt er vore
tårer slet og ret.
O hav, som
portugiserne har grædt!
Hvor mødrene har
mistet mange sønner
Og børnene opsendt
forgæves bønner!
For at du skulle blive
vort, o hav,
Umådelige ofre vi dig
gav.”
Det er ikke uden grund, at en del af Fernando Pessoas digte
er endt som fadosange med deres melankolske – og meget portugisiske – tone. Men
Pessoa var ikke bare Pessoa. Pessoa var også Caeiro, Campos, Reis og de mange
andre stemmer, som jeg alle holder af. Og måske er det netop her sandheden om
min fascination af Pessoa ligger gemt. Han er aldrig blot Pessoa. Han er de
mange stemmers digter. Inderlig stilfærdig, poetisk, voldsom, højtråbende,
aggressiv, melankolsk, eftertænksom. Han er det hele.
Bogen præsenterer et glimrende udvalg for såvel nybegyndere
som øvede. Og endelig har bogen et fint introducerende og forklarende forord ved
Martin Bastkjær, så alle kan være med.
Fernando Pessoa:
Udvalgte digte. Rosinante 2016, 310 sider.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar