søndag den 13. januar 2013

António Zambujo: Quinto



Når jeg lytter til António Zambujo, kommer jeg til at tænke på Casa do Alentejo – en lille oase af en restaurant, beliggende i hjertet af Lissabon, tæt ved Rossio. Stedet var oprindeligt et klub for tilflyttere og tilrejsende fra Alentejo-provinsen, men alle kan i dag nyde en kop kaffe eller et måltid i de flot udsmykkende lokaler med imponerende azulejos og en maurisk inspireret overdækket gårdhave.
Og hvorfor så det? Jo, Zambujo er født i Beja, og selv om han har taget hovedstadens traditionelle fadomusik til sig og samtidig formået som mange andre at modernisere den og kombinere den med jazz og bossa nova, er han stadig ambassadør for Alentejo. Tydeligst i hans vibrerende sangstil, som er influeret af cante alentejano, en traditionel polyfonisk folkesang fra regionen. Men også i tekster og temaer. Et af numrene på debutpladen fra 2002 hedder fx ligefrem Trago Alentejo na voz, jeg bærer Alentejo i stemmen.
Denne anderledes stil er også tydelig på hans seneste og femte album, som kort og godt hedder Quinto og byder på 16 glimrende sange, hvoraf enkelte er skrevet af ham selv. CD´en rummer såvel fadosange som brasilianske kompositioner, da Zambujo har optrådt en del i Brasilien og samarbejdet med flere brasilianske musikere, ligesom han også er inspireret af sangeren Caetano Veloso – en af flere brasilianere, som medvirkede i Carlos Sauras film Fados.
Spændende og mere overraskende er Zambujos brug af trommer og blæsere som trombone og klarinet – et instrument han i øvrigt selv er uddannet i. Dette gælder ikke mindst en dybt vibrerende basklarinet, der på numre som A casa fechada og den tangoinspirerede Algo estranho acontece nærmest virker som et udråbstegn i hælene på Zambujos stille, underspillede, melankolske stemme. Ligeledes hentet fra jazzen er Mário Delgados fremragende elektriske guitar på Não vale mais um dia.
Alentejo, Brasilien og jazz. Fadoen er skabt af verden og tilhører verdensmusikken. Og fadoen er så sandelig også til stede på Quinta – såvel i stemmens saudade som i den flittige brug af guitarra portuguesa. Det er et imponerende flot femte album, Zambujo har begået. Og så vinder det faktisk for hver gennemlytning.
Som man ikke bør snyde sig for et besøg i Casa do Alentejo, bør man ikke undlade at stifte bekendtskab med Zambujo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar