Maria João bruger sin stemme som et instrument. Indrømmet, det lyder som en kliche, men sandt er det. Når hun fraserer løs, laver lyde, angiver rytme ellers ”spiller solo”, er hendes stemme et fremragende instrument, som spænder fra en lys lillepige-kvidren til det mørke, hæse jazzleje. Dertil kommer, at hun på sin seneste udgivelse, ”Amoras e Framboesas” (som faktisk betyder morbær og hindbær), har et helt big band, Orquestra Jazz de Matosinhos, bag sig. Orkestret har afsæt i den velrenommerede jazzfestival i Matosinhos ved Porto og har gennem årene udsendt flere album med gæstesolister.
Selv har Maria João en længere karriere bag sig. Hun udsendte sit første album i 1983, og siden er der kommet flere end 15 af slagsen. Hun blev født i Lisboa i 1956, og som det gælder for så mange andre portugisere (fadostjernen Mariza fx) var rødderne halvt afrikanske, idet moderen var fra Mozambique. En af de positive konsekvenser af kolonitiden!
Første store musikalske inspiration var efter sigende Joni Mitchel, men det blev snart jazzmusikken, der trak. Hun lagde ud i bedste Billie Holiday stil, men begyndte senere at eksperimentere med free-jazz samt afrikanske og brasilianske rytmer. Igennem adskillige år har hendes faste samarbejdspartner været pianisten Mário Laginha, hvilket der er kommet udmærkede udgivelser ud af som fx ”Chorinho Feliz” (2000) og ”Undercovers” (2002). På det nye album genbruger hun da også et par af sangene fra samarbejdet.
”Amoras e Framboesas” kommer bredt omkring stil- og tempomæssigt. Der synges på portugisisk og engelsk – det sidste på det gode gamle Parish-Carmichael nummer Skylark, The Surrey With The Fringe On The Top fra musicalen Oklahoma samt Fitzgerald-klassikeren med den ligeledes lange titel Spring Can Really Hang You Up The Most. Brasilien er repræsenteret af Antonio Carlos Jobims rolige Lígia og Chico Buarques Beatriz.
Meget afvekslende og en rundtur i Maria Joãos syd- og nordamerikanske inspirationskilder og samtidig med hendes genkendelige fingeraftryk.
http://www.youtube.com/watch?v=JRQWnMhtHjY
Ingen kommentarer:
Send en kommentar