tirsdag den 10. januar 2012

Hjemlandet og medierne

Det er nu 2½ måned siden, at min bog med portugisiske rejse- og kulturessays, Mit andet hjemland, udkom. Hvordan er det så gået siden med salg og omtale?

Nærmest som forventet kunne det hurtige svar lyde. Ses bort fra en flot stor omtale i den lokale avis, Fyens Stiftstidende, har medieinteressen ikke ligefrem været overvældende. En notits i Kristeligt Dagblad og en god lektørudtalelse, hvilket jo er vigtigt i forhold til salget til bibliotekerne. Lad mig tillade mig, at bringe nogle udvalgte citater:

”Bogens fortællende stil gør den både tilgængelig og interessant”. ”Fortrinlig rejse- og reportagebog”. ”Han formidler oplevelser og indtryk i essayform, der både har afsæt i det sansede og det faktuelle”. ”God personlig essaybog om Portugal”.

Anmeldelser i dagspressen har der derimod – så vidt jeg er orienteret – ikke været. Det kunne selvfølgelig skyldes, at bogen ikke er værd at anmelde, men jævnfør ovennævnte håber jeg ikke det er tilfældet. Det skyldes nok snarere to andre faktorer.

For det første er interessen for Portugal generel ikke stor herhjemme. Dette er – som påpeget i bogens forord – netop en af grundene til, at jeg har skrevet bogen. Jeg ønsker, at flere får øjnene op for landets kvaliteter og dets spændende historie og kultur. Men det er op ad bakke med den mission, som jeg dog ikke opgiver, men fortsat – bl.a. her på bloggen – vil kæmpe for.

For det andet og mere væsentligt er det en generel tendens, at en øget andel af årets bogudgivelser ikke får omtale i de traditionelle medier. På den ene side handler det om redaktionelle prioriteringer, men under alle omstændigheder vil der aldrig være spalteplads til omtaler af alle de mange nye bøger, som hvert år udkommer på store og små forlag eller på eget initiativ. Selv roste og anerkendte forfattere klager over, at kendiseffekten gør sig gældende – jo mere kendt du eller emnet er i forvejen, des mere omtale. Og i den forbindelse har en lille debutbog om et lille hjørne af Europa svære vilkår. Det var jeg sådan set klar over. Og det er da også derfor, at jeg gør opmærksom på bogen på anden vis - her på bloggen og via Facebook, da egen og virtuel markedsføring spiller en voksende rolle.

Og hvad så med salget? Jo, det er da gået hæderligt, når vi tænker på, at bogens målgruppe er smal. Sidste nyt fra forlaget er, at der efter julesalget nu er ca. 50 eksemplarer tilbage på lageret. Det er altså ved at være sidste chance, hvis du også vil sikre dig et eksemplar! Bliver de sidste solgt, vil forlaget tage stilling til bogens videre skæbne og altså om der evt. skal trykkes et nyt oplag.

Og husk, du er meget velkommen til at hjælpe mig videre ved at sprede budskabet… Bogen kan bestilles i boglader og på internettet.

2 kommentarer:

  1. Hej Bjarne,

    Har du annonceret bogen på www.portugalnyt.dk? Der er mange brugere, som jeg, som helt sikkert vil finde bogen interessant.
    Tak for en god bog. hilsner Anders

    SvarSlet
  2. Hej Anders
    Jeg havde et møde med Sean i Lissabon, hvor jeg overrakte ham bogen. Han ville lave en omtale, og så skulle vi se på videre muligheder. Siden har jeg ikke hørt noget...

    SvarSlet