tirsdag den 27. september 2011

Fra Lissabon til Porto

Er lige ankommet til Porto. Inden da har jeg haft tre dage i Lissabon, hvor jeg inlogerede mig paa min saedvanlige pension. Tre dage er ikke lang tid, men da jeg ikke har behov for at vaere turist, kan man alligevel naa meget.
Lidt turisme blev det alligevel til. Til en Panorama-udsendelse paa DR havde jeg brug for nogle optagelser i Bélem, hvor den ene bus efter den anden lander, saa folk fra alle nationer kan se Bélems-taarnet, Monumentet for de opdagelsesrejsende, klosteret og kirken samt de museer, der ogsaa ligger der. Derefter tog jeg til Alcantara, hvor jeg havde interview med Manuel Loureiro fra Porto de Lisboa. Manuel fortalte om de flotte store fresker, kunstnerne Almada har malet paa de to havneterminaler - en historie som skal vaere centrum for radioudsendelsen.
Det blev ogsaa til et moede med Sean Dahl fra portugalnyt.dk, som vil omtale min bog, som udkommer i oktober. Jeg havde et nytrykt eksemplar med til ham og kunne saaledes vaere kurér for forlaget.
Endelig blev det selvfoelgelig ogsaa til en aften med fado. Jeg var paa en restaurant i Alfama, som jeg ikke havde vaeret paa foer, men som jeg vil give min varme anbefalinger. God mad, flot indrettet i en gammel stald og med god fadomusik. Blandt sangerne var ogsaa indehaveren selv Fátima Moura, som har staaet i spidsen for stedet i mere end 30 aar. Lidt af en personlighed med en aura af kunst omkring sig. Stedet hedder São Miguel D´Alfama og ligger i Rua de São Miguel.
I eftermiddag skal jeg sammen med nogle fra portvinsklubben besoege et par portvinshuse paa den anden side af floden herunder Fonseca. Og mon ikke der bliver lidt smagning ogsaa? I morgen tager vi saa toget op i Douro-dalen for at besoege en lang raekke quintaer og moedes med nogle af klubbens gode kontakter. Men mere herom senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar