Nyligt kunne det store fadotalent Gisela João opleves på
Louisiana. Museet har tradition for at arrangere en årlig fadokoncert, hvilket
er blevet til besøg af bl.a. Mísia, Ana Moura og Christina Branco. Et
prisværdigt initiativ, da fadosangeres turnéplaner desværre oftest forbigår
Danmark.
Der reklameres ikke meget for koncerterne, hvis publikum
synes at være halvt herboende portugisere og halvt stedets faste koncert- og
museumsgæster. Sådan var det også, da Gisela João var forbi sammen med sine tre
musikere, Ricardo Parreira på portugisisk guitar, Francisco Gaspar på basguitar
og Nélson Aleixo på guitar. De to førstnævnte medvirkede også på hendes nye
plade (anmeldt her den 14. april 2014), som er blevet hendes helt store
gennembrud.
Sangene ved koncerten var netop hentet fra det seneste album,
som vist blev fremført fra start til slut. Det gjaldt også Carlos Paredes
komposition Canto de Rua, hvor Gisela overlod scene til de tre dygtige musikere
– en fin gestus, som hun selv begrundede med, at guitaristerne ikke altid får
den opmærksomhed, som de vitterligt fortjener. Og så fik vi ellers sange som
Meu Amigo Está Longe, Voltaste, Não Venhas Tarde og (A Casa da) Mariquinhas
samt de lystige folkemelodier Malhões og Bailarico Saloio, som hun sang
dansende.
For det var en meget levende Gisela João, man kunne opleve.
Hun havde svært ved at sidde stille og brugte både arme, ben og krop til at
udtrykke sig. Ind i mellem satte hun sig på stolen i forgrunden, for så snart
efter at springe op, smide skoene og danse rundt eller bevæge armene i store
fortællende fagter. Livligt, muntert og uden den alvor, der ellers kan præge fadosang, men samtidig med dybde og uden på nogen måde at øve vold mod traditionen.
Gisela satte ind i mellem nogle få ord på sangene, men sagde
også, at fado ikke skal forklares, men opleves. Selv om påstanden er lidt af en
kliche, rummer den en vis sandhed. Man kan sagtens fornemme og sanse de mange
følelser, fadoen rummer, selv om man ikke kan portugisisk, men samtidig udbygger
et vist kendskab til genren, formen og indholdet oplevelsen og forståelsen.
Og en oplevelse var det. Koncertsalen på Louisiana er en fin
ramme for fadokoncerter, da den med sin størrelse og opbygning formår at
fastholde den nødvendige intimitet, som vi kender den fra de små fadosteder i
Lissabon. Publikum sidder i bedste amfiteaterstil på to sider om den lille
scene, tilstrækkeligt tæt til nærvær og direkte kommunikation. Store koncerter
i store sale kan selvfølgelig også være gode oplevelser, men det er og bliver
noget andet end fadostedernes intimitet. Gisela sagde da også, at stedets ramme
gjorde, at hun følte, at hun havde inviteret os alle med hjem.
Det takker vi for i håb om, at vi må komme igen.
Hej Bjarne
SvarSletPokkers - hvordan får man fast besked om disse koncerter? Og er det kun een gang om året Louisiana holder dem ?
Vi har misset det komplet!