Titlen på det nye og syvende album fra Mafalda Arnauth kan
forstås på flere måder. Luz er afledt af Lusitanos, som var den oprindelige
betegnelse for portugiserne. Men det betyder også lys. Terra da Luz henviser altså såvel til landet og hjemegnen som til
lyset og livet i bredere forstand.
Tre år har albummet været undervejs, og ifølge Mafalda selv
har hun brugt tiden til at genopdage sig selv som kunstner. Hvor hendes seneste
album, Fadas, var en hyldest til
store kvindelige fadosangere med tak for inspirationen, er der her tale om nye
kompositioner. De fleste har hun selv skrevet, alene eller sammen med producer Tiago Machado, som også har arbejdet
sammen med Marco Rodrigues, og som i sin tid komponerede “Ó gente da minha
terra” til en tekst af Amália – et nummer fadodivaen ikke selv indspillede, men som
Mariza senere er blevet kendt for.
Der er enkelte skæringer på Terra da Luz, som med god vilje kan kaldes for fadosange. Men hovedparten er meget andet. For som Mafalda selv har forklaret det, er det portugisiske lydunivers større og mere mangfoldigt end fado:
Der er enkelte skæringer på Terra da Luz, som med god vilje kan kaldes for fadosange. Men hovedparten er meget andet. For som Mafalda selv har forklaret det, er det portugisiske lydunivers større og mere mangfoldigt end fado:
- Det er
et univers med nye lyde, nye ord, eventyr og udfordringer, der overskrider fadoens
grænser, siger hun.
Allerede første skæring, ”Onde mora a vida”, signalerer både
melodimæssigt og sangmæssigt, at vi ikke er i fadoens univers. Ja, selv ikke nummeret med titlen “Fado” er en
egentlig fado, men en dejlig swingende komposition af Heróis do Mar – et
portugisisk poprock band fra 80´erne med bl.a. Pedro Ayres Magalhães,
som siden slog sine folder i Madredeus. Tættes kommer hun nok på ”De nós em
nó”, som er en smuk duet med allesteds-nærværende Helder Moutinho, en af de mest
betydningsfulde personer i nutidens fadomiljø i Lissabon. En anden meget
stemningsfuld sang er ”Partiu de Madrugada” af Nuno Figueiredos fra gruppen
Virgem Suta, hvor man genkender deres dejlige stil.
Det er altså tydeligt, at Mafalda Arnauth har ladet sin
inspireret mange steder fra på dette nye album – og ikke mindst fra den
portugisiske samtidsmusik fra pop over rock til jazz. Det sidste gælder fx en
skæring som ”Deixa Passar”, som mixer fransk inspirerede toner med jazzklaver
og pop. En enkelt sang på spansk er det også blevet til, hvilket snart af
sædvanen for fadosangere.
Instrumenteringen er da heller ikke klassisk fadobesætning,
men især domineret af Tiago
Machados piano, men også Pedro Santoses akkordeon, hvorimod den
portugisiske guitar kun dukker kun op på enkelte skæringer.
Mafalda Arnauths karriere blev indledt i 1995, da João Braga
inviterede hende til at medvirke ved en koncert i Lissabon. Debutalbummet, som
blot bar hendes eget navn, udkom i 1999 og siden er fulgt album som Diário (2005) og Flor de Fado (2008). Som repræsentant for den nye fado, Novo Fado, har hun langt fra holdt sig
til det klassiske repertoire. Men med Terra da Luz må hun siges at have taget skridtet fuldt ud, men
ingen tvivl om, at fadoen stadig er hende nær og ikke er forladt for evigt.
For mere konservative fadoelskere er et album som dette nok ikke
velanset. Men skal fadoen vedblive at være levende og i udvikling, er det nødvendigt,
at dens udøvere også udvikler sig og afsøger nye hjørner i musikken og nye
dybder i sig selv. For som Mafalda Arnauth selv udtrykker det, er albummet også
en påpegning af, at vi i vores indre og vores sjæl har en stort potentiale, som
vi endnu kun kender lidt til. Hun har afsøgt stederne, hvorfra hun er kommet,
og dermed føjet nyt til en flot karriere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar