Fadoen har flere familier, som har skrevet sig ind i
historien. Nyligt fejrede fadomiljøet Amálias lillesøster Celeste Rodrigues 90
år fødselsdag. Carlos do Carmo har sunget duet med sin mor Lucília do Carmo i
en koncertoptagelse fra A Faia, som familien drev i mange år.
Familien Moutinho – med de tre brødre Camané, Helder og
Pedro – er gjort af samme stof. Mest kendt er storebror Camané, som nok er den
største mandlige fadosanger blandt den yngre generation. Men alle tre har gjort
karriere og har flere pladeudgivelser bag sig.
1987 er Helder
Moutinhos fjerde album og måske hans hidtil bedste. I al fald er det det mest personlige.
Titlen har han måttet forklare i adskillige interviews, for hvorfor lige netop
det årstal? Hans svar er kort og godt, at 1987
var et skelsættende år i hans eget liv. Her fyldte han 18 og vandt sin
selvstændighed og frihed. Det var her kan gennemlevede sine ”dias da
liberdade”, som han har udtrykt det.
Os dias da liberdade
er netop temaet for de første fire sange, som Helder Moutinho selv har skrevet.
I åbningssangen Venho de um tempo…,
som han også har komponeret, ses tilbage på ungdomstiden, og på de
efterfølgende sange hører vi om den første kærlighed, ensomme nattevandringer
etc.
Hele albummet er opdelt i 4 x 4 sange med hvert sin
gennemgående røde tråd og hver sin tekstforfatter. Efter Helders eget personlige
bidrag følger således José Fialho Gouveia, João Monge, og Pedro Campos, hvis
sange kredser om henholdsvis sorgen efter et ophørt kærlighedsforhold, uoverensstemmelser
og misforståelser og ikke mindst sange om Maria fra Mouraria, hvor mange af
fadoens klassiske temaer dukker op. Så selv om der er tale om nyskrevet
materiale, er indholdet i og for sig ganske traditionelt, ligesom flere af
melodierne er traditionelle. Det gælder fx Volta
a dar, hvis første del er en tempofyldt Fado Corrido og Escrito no destino, som ganske
usædvanligt er en over 12 minutter lang Fado Menor i mol passende til João
Monges sørgmodige tekst om ensomhed i et forladt hjerte, hvor kun fadoen bor.
Et efterfølgende 13. nummer er en veloplagt hyldestsang til
Beatriz de Conceicão, som Helder Moutinho i noterne kalder sin favorit fadista
og sidestiller med Alfredo Marceneiro. Helder fik tilbudt sangen af Fernando
Tordo under indspilningerne, så den måtte med som et efterskrift, hvilket giver
en fin afrunding på pladen.
Hele albummet er optaget i et gammelt palæ i Mouraria, et hus jeg ofte er gået forbi på mine vandreture. Her er der
udsigt over Sé-katedralen, Tejo og bykvarterer som Mouraria, Alfama og Bairro
Alto – steder som alle er emblematiske i fadoens tekstunivers. De forskellige
rum i det gamle palæ leverede en særlig akustik til indspilningerne, en slags
efterklang fjernt fra et moderne pladestudie. Palæet med de rustikke dørkamme og blå azulejos på
væggene blev i øvrigt også brugt som location til optagelse af videoerne til
det nye album.
Alt i alt er 1987 på en gang personlig og klassisk i sin
stil. Albummet emmer af saudade i såvel tekster, melodi, stemning og
videooptagelserne, hvor det tomme palæ vidner om en tid, der var – den tid
teksterne også kredser om.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar