Hele tre dage på Jazzhus Montmartre i København – nærmere bestemt
her den 3.-5. maj – efterfulgt af endnu en koncert den 8. maj i Musikhuset i Aarhus. Så store har mulighederne for at høre portugisisk fadomusik i Danmark
aldrig været før. Hidtil er det kun blevet til få enkeltstående koncerter, så
måske får fadoen endelig sit gennembrud i Danmark? Det kunne i al fald være dejligt,
hvis vi fast blev medtænkt i turnéplanerne hos de store kunstnere.
Det er pladeaktuelle Cristina Branco, som står bag
koncertrækken i maj, og hun er da også nok den, der har været flittigst til at
besøge os gennem årene. Det nye album hedder kort og godt ”Branco”, hvilket
både er hendes efternavn og portugisisk for hvid. Begge dele spiller ind ifølge
noterne til coveret, hvor hun skriver, at hvid – eller rettere hvidt lys – er foreningen
af hele spektret af synligt lys, og hun fortsætter:
”Branco is
the album in which I promise to rid myself of any bias, bringing together
realities that gradually become a new-normal where anything is possible and the
alternatives are clear, distinct.”
Hun taler altså om en slags nulstilling - en starten forfra.
Ja, måske. Men samtidig er det også hende selv. ”Branco” er Branco.
Albummet er hendes 14. album og følger efter ”Menina”, som
var en hyldest til kvinden som så. Flere af hendes udgivelser har været
tematiske som f.eks. ”O Descobridor”, hvis hun sang digte af den hollandske
forfatter Jan Jacob Slauerhoff, ”Ulisses” som kredsede om rejsen og ”Abril”, hvor
hun hyldede José Afonso.
Selv om Cristina Branco repræsenterer den portugisiske fado,
er der ikke tale en fadoplade i traditionel forstand. Kun den sidste sang
”Minha Sorte” kan vel betegnes som så. Her får den portugisiske guitar lov til
at udfolde sig, mens den på det meste af albummet ikke håndteres som i
traditionel fado, hvor den indleder og derefter spiller andenstemme, men mere
fungerer rytmisk og jazzet i samspil med bas og klaver.
Trioen bag Cristina Branco er den samme som på det forrige
album. Og ganske symptomatisk for albummets samlede udtryk kommer to af
musikerne, kontrabassist Bernardo Moreira og pianist Luis Figueiredo, begge fra
jazzens verden, mens Bernardo Couto på portugisisk guitar selvfølgelig er
hjemhørende i fadoen. En dejlig fasttømret trio af kompetente musikere.
Albummet virker meget helstøbt, afvekslende i tempo fra
skæring til skæring og hele tiden med Cristinas store stemmerepertoire i front.
En af de mere muntre sange er den lille svømmelektion, ”Aula de Natação”, hvor for
traditionel fado så usædvanlige ord som time-sharing, hidroginástica
(vandaerobic) og varizes (åreknuder) afsynges i hurtigt tempo. Symptomatisk for
albummets opbygning afløses sangen af den mere rolige kærlighedssang ”Namora
Comigo”, hvor hendes stemme får lov til at stå alene gennem første vers, ses
bort fra lidt fuglefløjt.
Cristina Branco benytter sig som på forgængeren ”Menina”
igen af en lang række tekstforfattere og komponister med forskellige baggrunde –
fra helt unge nye navne til veteraner som komponisten Mário Laginha og Sérgio
Godinho, som hun har sunget adskillige sange af gennem karrieren. Hans sang ”Armadilha”
er også blandt albummets bedste, ligesom Luis Severos ”Minha Sorte”. Et meget
anderledes og afdæmpet lyd finder man på ”Perto”, skrevet af Afonso Cabral fra
indiebandet You Can´t Win Charley Brown.
Alt i alt et glimrende, meget helstøbt og lytteværdigt album
fra Cristina Branco, som debuterede i 1998 som en af flere eksponenter for fado
novo. Fado novo var unge kunstnere, der rehabiliterede fadoen efter årtier,
hvor den levede et mere stille liv i tiden efter revolutionen i 1974. Meget
symptomatisk var Brancos første album en koncertoptagelse fra Amsterdam –
hendes anden hjemby. Som hun turnerer ofte i Holland, kan vi håbe på at
koncertrækken her i maj i Danmark er begyndelse til endnu flere besøg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar