På sit forrige album Amoras
e Framboesas var Maria João akkompagneret af et big band (læs min omtale
fra den 6. januar 2012). Nu er hun igen sammen med sin faste partner gennem en
del år, pianisten Mario Laginha. Det er der kommet en mere afdæmpet udgivelse
ud af. Men selv om der er flere dejlige stille klaverpassager, er der også de
for Maria João så karakteristiske temposkift, hvor stemmen hopper fra den ene
ende af spektret til den anden. Det gælder fx den tekstløse Fidgety, hvor vokalen i stedet maler
stemninger.
Titlen Iridescente
er afledt af iris, og kan oversættes med at spille i hele regnbuens farver –
som Maria Joãos stemme selv gør det. Eller som det hedder i den engelske tekst
til den helt bluesagtige titelsang: ”A beauty beyond words / colors refelected
upon / a single solitary tear / on my flushed face”. Samtidig er der i titlen en
hilsen til Portugals internationale befolkningssammensætning med hensyn til
farver og racer.
Albummet udspringer da også af en koncertrække med
verdensmusik – arrangeret af Gulbenkian-fonden i 2011/2012 – som foruden João
og Laginha bød på kapaciteter som Ryuicho Sakamoto Trio og Natacha Atlas. João
og Laginha valgte at skrive ny musik til det til lejligheden sammensatte orkester,
som bestod af vokal, piano, harmonika, harpe og percussion. Sidstnævnte i
øvrigt betjent af norske Helge Norbakken, som de tidligere har arbejdet sammen
med.
Koncerten er altså nu blevet til et album, som godt nok er
indspillet i forbindelse med deres optræden, men som ikke er et egentlig
livealbum. Albummet veksler fra det mere melodiøse til det pågående, fra korte
numre til den over 10 minutter lange og meget sammensatte O meu melhor Pé, hvor der er plads til lange soloer, og som i
passager kunne være en Piazzolla-komposition. Dermed også sagt, at bluesrytmerne
i titelsangen ikke er eneste musikalske inspirationskilde, der bringes i spil. Tango
og morna fra Cap Verde øerne dukker også frem.
Som det fremgår veksler teksterne mellem portugisisk og engelsk,
men det hele er skrevet af Maria João selv, mens Laginha står for alle
kompositioner – ses bort fra titelsagen, som João selv står bag, hvilket i
øvrigt er første gang.
Samarbejdet mellem Maria João og Mário Laginha klæder begge,
hvad de tidligere har bevist på album som Chorinho Feliz (2000) og senest
Chocolate (2008).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar