torsdag den 14. februar 2013

Maria João & Mário Laginha: Iridescente



På sit forrige album Amoras e Framboesas var Maria João akkompagneret af et big band (læs min omtale fra den 6. januar 2012). Nu er hun igen sammen med sin faste partner gennem en del år, pianisten Mario Laginha. Det er der kommet en mere afdæmpet udgivelse ud af. Men selv om der er flere dejlige stille klaverpassager, er der også de for Maria João så karakteristiske temposkift, hvor stemmen hopper fra den ene ende af spektret til den anden. Det gælder fx den tekstløse Fidgety, hvor vokalen i stedet maler stemninger.
Titlen Iridescente er afledt af iris, og kan oversættes med at spille i hele regnbuens farver – som Maria Joãos stemme selv gør det. Eller som det hedder i den engelske tekst til den helt bluesagtige titelsang: ”A beauty beyond words / colors refelected upon / a single solitary tear / on my flushed face”. Samtidig er der i titlen en hilsen til Portugals internationale befolkningssammensætning med hensyn til farver og racer.
Albummet udspringer da også af en koncertrække med verdensmusik – arrangeret af Gulbenkian-fonden i 2011/2012 – som foruden João og Laginha bød på kapaciteter som Ryuicho Sakamoto Trio og Natacha Atlas. João og Laginha valgte at skrive ny musik til det til lejligheden sammensatte orkester, som bestod af vokal, piano, harmonika, harpe og percussion. Sidstnævnte i øvrigt betjent af norske Helge Norbakken, som de tidligere har arbejdet sammen med.
Koncerten er altså nu blevet til et album, som godt nok er indspillet i forbindelse med deres optræden, men som ikke er et egentlig livealbum. Albummet veksler fra det mere melodiøse til det pågående, fra korte numre til den over 10 minutter lange og meget sammensatte O meu melhor Pé, hvor der er plads til lange soloer, og som i passager kunne være en Piazzolla-komposition. Dermed også sagt, at bluesrytmerne i titelsangen ikke er eneste musikalske inspirationskilde, der bringes i spil. Tango og morna fra Cap Verde øerne dukker også frem.
Som det fremgår veksler teksterne mellem portugisisk og engelsk, men det hele er skrevet af Maria João selv, mens Laginha står for alle kompositioner – ses bort fra titelsagen, som João selv står bag, hvilket i øvrigt er første gang.
Samarbejdet mellem Maria João og Mário Laginha klæder begge, hvad de tidligere har bevist på album som Chorinho Feliz (2000) og senest Chocolate (2008).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar