fredag den 29. juli 2022

Porto Pires i Svendborg

Sardiner,  bacalhau, portvin, Vinho Verde og rødvin. Portugal har mange glæder, som danske turister har nydt under rejser til Portugal. Mange af dem er det også muligt at finde herhjemme, hvis man blot kender de rigtigt butikker og små importører.



En ny butik åbnede før sommerferien i Svendborg – nærmere bestemt i Møllergade 68 skråt overfor Mølledammen. Porto Pires hedder butikken opkaldt efter indehaveren Ana Pires, som har mange års erfaring som kok og tjener i det sydfynske, men oprindeligt er fra Portugal, hvor familien havde en plantage med bl.a. vin og oliventræer i Benquerenca i Beira Interior.

Som honorær konsul for Portugal i Region Syddanmark aflagde jeg forleden et lille besøg og fik en god snak med Ana Pires om sortimentet og fremtidsplanerne.

”Jeg har åbnet Porto Pires, fordi det altid har været min drøm at starte selvstændig virksomhed.  Selvom jeg er bosat i Danmark, er mit hjerte aldrig holdt op med at banke for Portugal, og de autentiske smage i det portugisiske køkken har altid trukket mig tilbage til syden. Med Porto Pires ønsker jeg at bringe det bedste fra mit hjemland til Svendborg og Fyn. Med fokus på de særlige specialiteter, man kun finder i Portugal, samt den kompromisløse tilgang til kvalitet og god smag,” fortæller Ana Pires.



Butikken byder på et pænt udvalg af specialiteter og vin fra Portugal, idet Ana Pires samarbejder med flere importører. Det gælder vine fra forskellige regioner i Portugal, mousserende Espumante, stort udvalg af portvin, ginjinha og sågar gin fra Portugal. Det gælder sardiner, tun og bacalhau på dåser, oliven, mandler, marmelader, olivenolie m.m. Og så gælder det flot keramik og tasker fremstillet af kork.

”Portugal er kulinarisk kendt for at spise meget fisk, hvilket hænger naturligt sammen med beliggenheden ud til Atlanterhavet. Sardiner er meget op i tiden,  og vi har et bredt udvalg af sardiner på dåse,” siger Ana Pires og fortsætter:

”Herudover vil jeg også nævne klipfisk, bacalhau, som er en yndet fiskeret i Portugal. Vi har dem på dåse i butikken, hvor vi samtidig har lavet opskrifter til, hvordan man kan  lave retter heraf. Det smager rigtig dejligt med et glas køligt Vinho Verde, hvid- eller rosévin.”



Ana Pires føler, at der er blevet taget god imod specialbutikken, hvor kunder fortæller om deres oplevelser fra besøg i Portugal og mange kommer igen. Hun håber på et senere tidspunkt at kunne udvide med et lille køkken og en café – ligesom hun arbejder på at få faste leveranceaftaler med lokale restauranter i Svendborg eller på øerne i det sydfynske øhav.

Jeg ønsker Ana held og lykke med initiativet. Butikken er i al fald et besøg værd.

 

Læs mere om Porto Pires her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar